Genvejsmenu:
S - Indhold
1 - Forside
2 - Nyheder
3 - Oversigt
4 - Søg

Checkliste ved om- og nybygningerUdskriv

Udarbejdet på FRD´s seminar 13. november 2007, for sikkerhedsrepræsentanter og arbejdsledere - opdateret i maj 2014

  • Ergonomisk røntgen apparatur
  • Venteareal
    • Plads til borde, stole og senge
    • TV, radio, musikanlæg, intra / inter- net, infortavler
  • Gulvbeklædning, antistatisk
  • Er der asbest i bygningen?
  • Akustik: Skal der monteres lyddæmpende lofter, akustik-billeder på vægge eller andet.
  • Kvadratmeter. Plads til ekstra apparatur, loftlift, forflytninger, XXXL senge og at havde mulighed for at vende senge i rummet.
  • Ilt og sug og plads til AG (anæstesigasser)
  • PC arbejdspladser og justerbare borde (måske dele bordet, så der kan være to forskellige højder eller sat bordet på væg så bordbenene undlades) Stole
  • Døre. Skydedør, albueåbning, snoretræk, sikkerhedsstop ved evt. strømsvigt.
  • Støj – ventilation – varme FAN-COIL – aircondition
  • Belysning, spot, uplight, dæmpning, dagslys, afskærmning. Tænk også på reflekser i skærme.
  • Ur
  • Placering af håndvask, sprit og måske berøringsfri vandhane. (Der er nyt fremme om, at berøringsfri vandhaner, der ikke bliver brugt så meget, er bakteriebomber!)
  • Lukkede skabe, hylder, hylder på hjul
  • Overvågning
  • Stinkskabe, udsugning
  • Kabiner, feedingrum, stikkerum
  • Taskebokse
  • Flugtveje
  • Toiletforhold, handicap
  • Placering af:
    • Kabler
    • Alarm
    • Hjælpemidler
  • Varmeskab, køleskab
  • Dørspion
  • Telefoner
  • Brandudstyr (evt. ikke magnetisk).
  • MR, afmærkning på gulv vedr. magnetfelt

Listen er nok ikke fyldestgørende og du er meget velkommen til at komme med tilføjelser. FRD´s arbejdsmiljøansvarlig Gladys Geertsen gladys.geertsen@remove-this.gmail.com. Læs i øvrigt mere om emnet på www.sygehusbyggeri.dk.

Sidst opdateret d. 27.02.17

Til top