Hvorfor har vi egentlig stedtillægs-/områdetillægsordningen

Vi har i årenes løb løbende modtaget spørgsmål om, hvad områdetillæg er til for? Hvad er historien bag, og hvad er fremtiden for tillæggene?

Af Michael Dreyer

 

Stedtillægsordningen byggede til at begynde med på et princip om udjævning af geografiske forskelle i leveomkostninger. 1917-lønningskommissionens formål med ordningen var at sikre, at tjenestemænd i samme lønningsklasse havde nogenlunde samme levefod, uanset hvor i landet de arbejdede.

 

1954-lønningskommissionen introducerede et dobbelt formål med ordningen – nemlig at sikre balance mellem tjenestemandslønninger i det offentlige og lønninger på det private arbejdsmarked, foruden balance i forhold til de lokale priser. Af tekniske grunde var det imidlertid først i 1970, at formålet om afbalancering i forhold til lønninger på det private arbejdsmarked blev realiseret. I perioden 1970-1997 blev der foretaget visse tekniske justeringer.

 

Danmarkskort med områderne

Kilde: Lønvejledning og løntabeller for sygeplejersker og radiografer ansat i regioner og
kommuner 2020.

 

Fastfrysningen

Ved overenskomstfornyelsen i 1997 skete en teknisk omlægning af det dagældende skalatrinssystem til det nugældende løntrinssystem. Samtidig blev det aftalt at ”fastfryse” områdetillæggene, altså at stoppe reguleringen af områdetillæggene. Baggrunden for dette var blandt andet indførelsen af lokal løndannelse, som gav øget mulighed for at differentiere lønnen geografisk. (kilde: Baggrund og forudsætninger for den nuværende områdetillægsordning, 2007).

 

Fastfrysningen blev videreført ved efterfølgende overenskomstfornyelser og områdetillæggene blev ikke reguleret mellem 1997 og 2015. Ved overenskomstforhandlingerne i 2011 (OK 11) blev områdetillæggene delvist pensionsgivende ud fra det provenu, som fastfrysningen havde skabt.

 

Samtidig blev det besluttet, at fastfrysningen af reguleringen af områdetillæggene ville blive ophævet, hvis områdetillæggene i løbet af overenskomstperioden bliver fuldt pensionsgivende. Det blev også vedtaget med samme ordlyd i 2013 og 2015, og i løbet af den overenskomstperiode blev områdetillæggene fuldt ud pensionsgivende, og fra OK 18 blev de igen reguleret – altså, områdetillæggene stiger i samme takt som den almindelige løn.

 

Oversigt over kommunernes områder

Område 0:
Assens, Billund, Bornholm, Brønderslev, Fanø, Favrskov, Faxe, Fredericia, Guldborgsund, Haderslev, Hedensted, Herning, Hjørring, Holbæk, Holstebro, Horsens, Ikast-Brande, Jammerbugt, Kolding, Langeland, Lemvig, Lolland, Læsø, Mariagerfjord, Middelfart, Morsø, Norddjurs, Nordfyns, Odder, Odsherred, Randers, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Ringsted, Samsø, Silkeborg, Skive, Sorø, Stevns, Struer, Svendborg, Syddjurs, Thisted, Tønder, Varde, Vejen, Vejle, Vesthimmerlands, Viborg, Vordingborg, Ærø, Aabenraa

 

Område 1:
Esbjerg, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Kalundborg, Kerteminde, Nyborg, Næstved, Odense, Skanderborg, Slagelse, Sønderborg, Aalborg

 

Område 2:
Køge, Lejre, Roskilde, Solrød, Aarhus

 

Område 3:
Allerød, Fredensborg, Frederikssund, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød, Hørsholm

 

Område 4:
Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, København, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Rødovre, Tårnby, Vallensbæk

 

Kilde: Lønvejledning og løntabeller for sygeplejersker og radiografer ansat i regioner
og kommuner 2020.

 

Forældet

Og det er da klart, at det er rart at få lidt ekstra i løn, når man arbejder i de byer, der har områdetillæg. Men den geografiske lønspredning er ret beskeden på det regionale område, hvis man fx sammenligner med det statslige og i særdeleshed det private område. Med den nuværende overenskomst er det således, at forskellen er størst på de laveste trin og mellem provinsen og hovedstadsområdet. Der er ikke områdetillæg på lederlønnen.

 

Vi finder det problematisk, at stedtillæg udelukkende er baseret på arbejdspladsens beliggenhed, og ikke på den ansattes bopæl. Det gør det alt andet lige lidt skævt at rekruttere ansatte bosat i fx Aarhus eller Storkøbenhavn til fx Randers eller Holbæk. Områdetillæggets opbygning tager ganske simpelt ikke hensyn til det forholdsvis (i hvert fald i forhold til 1917) nye fænomen, der hedder pendling.

 

Et helt retfærdigt system kommer vi nok aldrig til at få, hvilket jo også ville være noget nært et mirakel. For når det drejer sig om at fordele noget retfærdigt, så er det næsten altid sådan, at hvis du prøver at løse et problem – så opstår der et nyt.

Udgivelse: Radiografen 05, juni 2020, årgang 48