Kendt influencer er radiograf for en dag

Har du set videoen? Influencer Rasmus Brohave skal gøre de unge nysgerrige på radiografuddannelsen.

Af Camilla Beer Arnsberg

 

Hvordan kan man udbrede kendskabet til radiograffaget som en karrieremulighed til de unge? 

 

Ét bud er at få en kendt youtuber som Rasmus Brohave til at formidle, hvad det vil sige at være radiograf. 

 

Den idé er de fire radiografuddannelser på KP, UCN, UCL og Absalon gået sammen om, og det er der kommet en video ud af, som nu florerer på tværs af de sociale medier. 

 

“Idéen kommer faktisk fra nogle studerende, som i et tværfagligt forløb skulle drøfte, hvordan radiografuddannelsen kan opnå mere synlighed på sociale medier, og der drøftede de den serie, som Rasmus Brohave har, der hedder ‘Hvad kan jeg blive’,” fortæller Uffe L. W. Jakobsen, der er lektor og uddannelsesfaglig vejleder på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, og som er med i arbejdsgruppen bag initiativet om at få lavet en video med Rasmus Brohave. 

 

Rasmus Brohave er kendt fra sin rolle som influencer på forskellige sociale medier - især på YouTube, hvor mere end 280.000 abonnerer på hans videoer. 

 

I den næsten otte minutter lange video besøger Rasmus Brohave Svendborg Sygehus, hvor han blandt andet er med til CT-scanninger og generelt lærer mere om, hvad en radiograf laver. 

 

Ifølge Uffe Lindberg Wewer Jakobsen har Rasmus Brohave et sprog og en rolle, der appellerer godt til de unge. På den vis er videoen en mulighed for at nå de unge, hvor de er, og måske når man endda bredere ud:

 

“Den traditionelle vej med åbent hus og information på vores egen hjemmeside når dem, der i forvejen har interesse og har opsøgt uddannelsen. Vi håber, at vi på denne måde kan nå nogle andre, der måske ikke kender til uddannelsen. Og så håber vi, at det kan gøre dem nysgerrige på den,” fortæller Uffe L. W. Jakobsen. 

 

Formålet med videoen er ikke, siger Uffe L. W. Jakobsen, at den skal kunne have stor effekt for ansøgertal eller -felt lige nu. I stedet er den en del af en mere langsigtet plan, forklarer han:

 

“Vi håber på at kunne udbrede kendskabet til radiografuddannelsen til en yngre målgruppe, så de ved, at det er en mulighed, når de en dag skal vælge. Større kendskab kan med tiden føre til mere søgning. På den måde håber vi på en slags sneboldseffekt.” 

 

Fire dage efter den er blevet offentliggjort, har videoen med Rasmus Brohave som radiograf på YouTube fået 70.000 visninger, 2000 likes og 174 kommentarer. 

 

Det er, synes Uffe L. W. Jakobsen, ret godt. Men betyder det, at man kan forvente flere lignende tiltag fremover? 

 

“Det er nok for tidligt at sige. Men vi har i hvert fald fået øjnene op for, at der findes nogle kanaler, som vi før har overset. Og at vi i endnu højere grad skal inddrage de unge selv, når vi gerne vil kommunikere til dem,” fortæller Uffe L. W. Jakobsen. 

 

Se videoen med Rasmus Brohave som radiograf her:
https://youtube.com/watch?v=1lGUUnLmR1s