Webinar siver frem i skyggen af Covid 19

Da Covid 19 lukkede Danmark ned blev skolebørnene sendt hjem til en ny hverdag med online skole. Kurser, udlandsrejser og kongresser aflyst eller udskudt. Derved opstod en større efterspørgsel på webinar verden over.

Af Anni Damgaard

 

Hvad sker der, når Covid 19 ligger sig, som en usynlig tåge hen over landet og ligger veje, hoteller og konferencelokaler øde hen? Disse elementer kom i spil i foråret, sammen med restriktioner om at blive hjemme og lukkede grænser, på opfordring fra regeringen. I skyggen af dette scenarie skinnede webbroen igennem til den digitale undervisningsverden, hvor Heimdal står med netbrowseren i hånden til vidensbiblioteket.

 

Alt kan opnås med teknologiens hjælp. Bedre levevilkår, godt helbred og højere uddannelse m.m. Teknologien rummer uendelige muligheder, og her ses en lille niche af uddannelsesmuligheder, som er startet - webinar er måske porten til revolutionen indenfor uddannelsessektoren. Dets store potentiale er med fokus på, at dele information og diskutere information, her direkte med eksperten selv.

 

Jeg siger ikke, ”at verden nyder godt af det jerngreb pandemien holder verden fast i”. Jeg siger ikke, ”at man skal læne sig tilbage og acceptere en bremsning af nationens frihed til at udvikle sig”.

 

Jeg siger ikke, ”at man aldrig har set mage til, hvorledes en Føniks Fugl kan rejse sig af askens fangeskab”.

 

Webinar

Med nogle af de største uddannelsessystemer i verdensklasse, har teknologien ikke stået stille på denne front. Her sker der et spring fra klasseværelset til webversionen. Dagens studerende er veludstyret med teknologi og internet ved hånden. Det udvider horisonten for læring på verdensplan. Den store ændring sker i læringsvaner fra den traditionelle tavleundervisning i klasseværelset til nutidens web-version. Her er kridttavlen/ smartboardet udskiftes med LCD skærme, et godt internet, og et velfungerende lydsystem, så broadcastingen kan blive en succes.

 

Hvad er webinar? - En fælles union af web og seminar. Hvilket simpelthen betyder et online seminar over internettet WWW world wide web. Her er døren åben og tilbyder et væld af muligheder. Som deltager vil du se webinaret live fra din computer, mobil eller tablet, hvor du møder en eller flere oplægsholdere og andre deltager direkte på nettet. Webinaret indeholder typisk en præsentation fra en host (vært), der styres fra en web server. Dette gøres via et link, som sendes til de tilmeldte på mail, hvorfra de kan logge på sitet til det angivende tidspunkt og deltage i præsentationen. Det anbefales via et test link, at teste forbindelse og browser inden selve seancen. Deltagerne kan herved så snuse til systemet, og ved eventuelle problemer kontakte udbyder for yderligere hjælp.

 

Hosten inviterer de tilmeldte og oplægsholderen ind ca. 15 minutter før webinaret starter, og mens man venter, kommer der ikke underskøn ventemusik ud gennem højtalerne. Nej, her helgarderer man sig, for at panikken ikke breder sig, med en myndig stemme der siger; ”The Webinar will begin shortly, please remain on the line”(Webinaret begynder snarest, vær venligst på linjen). Så snart de åbner op for linjen, kommer der lige en sidste sætning fra den indspillede stemme ”The Broadcast is in all listner mode”. Her efter kommer den officielle velkomst fra hosten.

 

Webinar tilbyder tovejs kommunikation, højere effektivitet, og involvering af publikum, da du undervejs kan stille spørgsmål i chatmodulet til eksperterne, som har mulighed for at svare. Nogle laver pauser undervejs og tager en seance med indkommende spørgsmål, hvor andre venter til hele præsentationen er slut.

 

Mulighederne

Jeg benyttede mig af tilbuddet fra ESMRMB (European Society for Magnetic Resonance in Medicine and Biology), som havde håndplukket kvindelige og mandlige eksperter fra forskellige nationer og universiteter i Europa. De leverede et højt fagligt niveau og mange af dem krydrede præsentationen med nogle mini- quizzer på en sideløbende platform, for at skabe en mere dynamisk kontakt mellem kursister og oplægsholder. Samtidig gav det et vink til oplægsholderen om, hvorvidt kursisterne havde fået budskabet med fra undervisningen.

 

ESMRMB optager eksperternes præsentationer, således har man som kursist mulighed for, at høre hele oplægget igen, og lave uddybende noter. Deres intension er at gøre materialet fra oplægsholderen tilgængelige inden præsentationen, så man kan læse programmet igennem og forberede sig. Samtidig er der en gevinst i, at kursisterne kan have det og lave egne noter igennem oplægget. ESMRMB’s webinar afsluttes med en online evaluering, samt multichoice test med 3 spørgsmål fra hver oplægsholder. Denne test tillader kun enkelte forkerte svar, for at opnå minimumskravet, til at bestå kurset og gå der fra med et kursusbevis i hånden.

 

Hvad kan webinar, som et kursus med fysisk fremmøde ikke kan? Webinar kan række ud til dig i hjemmet. Her er ingen transport, ingen overnatninger i fremmede senge, og ikke mindst et tætpakket auditorium. Her kan man holde afstand og opfylde restriktionerne for Covid 19. Synkront med opfyldelse af Covid 19 restriktionerne kan man spare udgifter til transport som fly og taxa, mad og hotelophold. Samtidig opretholdes en mere effektiv og produktiv præsentation, mens mulighederne for at være tæt på hjemmet, og stadig holde dagligdagen kørende med fritidsaktiviteter og børnepasning.

 

Teknologien rummer uendelige muligheder, og den er en særlig gæst fra det hinsides, som påvirker, hvordan vi lever vores liv. Den vil præsentere en cocktail af, hvordan læring og vidensdeling vil forenes i det virtuelle klasseværelse i fremtiden by.

 

Uddannelsesfonden og webinarer

På et møde den 22. oktober besluttede Radiograf Rådets Uddannelsesfond, at virtuelle kurser også kan søges, som hel eller delvis dækning af kursusafgifter.

 

Det var Anni Damgaard – forfatteren af denne artikel – der var den første, som modtog støtte til dette. Vi håber at flere vil benytte muligheden, og ikke mindst dele deres viden med andre radiografer gennem artikler om dette.

 

Du kan læse mere om uddannelsesfonden på www.radiograf.dk/fag-forskning-1/uddannelsesfonden.

Udgivelse: Radiografen 09, november 2020, årgang 48